Bröllopstips

T
änk noga igenom hur ni vill ha ert bröllop och vilka förutsättningar som finns. Stort med många gäster eller ett mindre med bara familj och närmaste vänner. Det är viktigt att man själv fattat beslutet innan omgivningen börjar "tycka till".

Ett traditionellt bröllop med släkt och många gäster - med mat och tal - är det man ofta ser framför sig när bröllop kommer på tal. Men man behöver långtifrån känna sig bunden vid det. Vänner i första hand och en rolig fest kan vara en variant, medan det för andra räcker med en alldeles egen ceremoni, ensamma eller i kretsen av de allra närmaste.

Det behövs inget stort sällskap för att genomföra en kyrklig vigsel - två vittnen räcker!

Ett alternativ om man inte känner sig hemma i de religiösa bröllopsritualerna, är en borgerlig vigsel. Det kan också vara ett alternativ när man kommer från skilda religioner eller kulturer. Annars kan man, med bakgrund i skilda regioner, naturligtvis välja att vigas på båda kontrahenternas sätt.


Kostnader
Gör en enkel kalkyl på kostnaderna för att se var ni hamnar.
Det här är faktorer ni bör ha med:

* Ringar
* Inbjudningskort och tackkort - inköp av färdiga eller med eget tryck. Port
* Eventuellt upptryckta program för vigseln
* Solosång/musik i kyrkan om man väljer det
* Kostnaden för att vigas på annan ort (där ingen av parterna är skriven)
* Brudens utrustning, köpt eller hyrd, klänning, skor, slöja, ev hyra av krona, brudbukett
* Frisör och smink
* Brudgummens utrustning - frack, skjorta, rosett, skor
* Fotografering
* Transport från kyrkan
* Mat och dryck
* Bröllopssvit

Bröllopsfest
Det är alltid skönt att utse en "toastmaster".Den som vill hålla tal under middagen anmäler sig till toastmastern, som gör upp en lista över talarna och deras förhållande till brudparet. Det gäller att se till att talen hålls vid rätt tillfälle - inte precis i en varmkänslig huvudrätt eller under en glassdessert med smältrisk.
Se till att toastmastern har kontakt med ansvarig serveringspersonal för kvällen. Ett tips: skriv gärna ut toastmasterns namn och telefon redan i inbjudan så vet gästerna vart de ska anmäla sitt tal.

Är man många gäster underlättar det med en placeringsskiss som sätts upp i anslutning till matsalen.

Brudparet har varandra till bordet, hon till höger om brudgummen. Närmast brudens sitter brudens far och bredvid honom brudgummens mor. Förlovade och nyförälskade brukar man inte skilja på vid bordsplacering, medan man gör så med gifta och sambor. Bröllopets tärnor och marskalkar brukar ha varandra till bordet.

Talen
Den som förväntas hålla tal är först brudens far. Han hälsar välkomna och utbringar en välkomstskål. Om det är brudparet själva som står för kalaset kan brudens far hälsa välkommen Brudens far återkommer sedan för att hålla tal till brudparet och då talar han i först hand till dottern, men välkomnar också sin nyblivne svärson.

Brudgummens far förväntas tala därnäst. Talar till brudparet och önskar välgång.

Vem som ska hålla tacktalet för maten beror på omständigheterna. Är det brudparet själva som är värdar tackar brudens far, som ju haft värdinnan/bruden till bordet. Är det brudens föräldrar som är värdar är det brudgummens far som står för tacktalet.

Talordningen är sedan att familj och nära vänner går före mer avlägsna släktingar. Det är också brukligt att marskalken håller "Talet till kvinnan" och att tärnornas talan förs av någon som håller "Talet till mannen".

En variant på talet är att enskilt eller unisont tillsammans med övriga gäster, framföra en för kvällen särskilt diktad sångtext. En bra lösning om man känner sig osäker, men ändå vill framföra några hjärtans ord.

Mer tips finns på www.brollopstorget.se

Bokningsförfrågan